Ett nytt kapitel i gårdens historia

Sommaren 2015 skrevs ett nytt kapitel av gårdens historia då jag med min familj tog över ansvaret för vårt kära Berggrenstorp.
 
Efter att hag ägt och drivit gården tillsammans med Ola och hans familj i mer än 10 år, önskade Ola kliva ifrån, och därmed bli utlöst från gården. Valet var givet, självklart skulle vi ta ansvar för gården och därmed bli ensam ägare till fastigheten, och övertagandet påbörjades under tidig vår. Processen innehöll mycket känslor, det var som om att man gick igenom en form av skilsmässa. Ola och jag har följts åt hela livet, och minnena från Bäckegruvan är många, det har präglat oss från tidiga barnsben.
 
Under sommaren 2015 var allt klart och som en del av detta ville familjen markera denna nya fas genom att renovera både den lilla toaletten och farstun. Jesper, vår son, var ledig inför hans nya jobb och följde med oss upp då vi med lust och stort engagemang gick igång med att riva väggarna i farstun, som visade sig bestå av enbart masonit och ingen isolering. En typisk kallfarstu med andra ord. Vi tätade på insidan av ytterpanelen med vindpapp, byggde på med ytterligare reglar och isolerade väggarna. Därefter väggskivor och utanpå det klassisk pärlspontpanel. En platsbyggd hallbänk satte Jesper upp och när allt var klart hade vi fått en både ljusare och mer rymlig farstu. Vi passade också på att tapeteras trappan och den lilla hallen på övre delen av farstun och vitmålning av tak, dörrar, fönster, foder och golvlist.
 
Innan dess hade vi också påbörjat renoveringen av den lilla toaletten för nedervåningen. Ett jobb som visade sig blir mer arbetskrävande än vad vi hade förväntat oss. Innerväggarna var beklädda med masonit som var målad med grön färg, inte speciellt uppmuntrande. Vi spacklade upp dessa väggars ojämnheter och därefter satt vi väv. En av väggarna var vi tvungen att skruva upp ny väggskiva som vi sedan också beklädde med väv. Toalettens ena sida utgjordes av murstocken, och masoniten som var uppsatt på denna vägg plockades också bort. Murstocken var putsad, men mycket ojämn och jag konstaterade direkt att den var vi tvungen att putsa om för att det skulle blir bra. Sagt och gjort. Ojämnheter och den lösa putsen knackades bort och därefter putsade vi upp väggen på nytt. Det gick smidigt och jag var mycket nöjd med slutresultatet. Några veckor senare var jag tillbaka för att göra sista arbetet med renoveringen av toaletten, bl a målning. Upptäcke då att putsen inte hade brunnit som den skulle, den höll helt enkelt inte samman. När jag strök med fingrarna på väggen lossnade putsen utan vidare, det var bara att knacka bort allt igen, ruskigt dammigt. Ny puts lades på och denna gång gick det  bättre och faktiskt med ett ännu bättre resultatet. Därefter satte jag upp kakel vid handfatet, lade klinker på golvet, ny wc och kopplade vattenledningar. Nu var vi nöjda.
 
Till denna sommar har vi bestämt oss för att göra iordning vårt vardagsrum, vinden och byta ut de gamla elledningarna. Mer om detta kommer jag inom kort att berätta om. Här följer lite bilder på våra senaste projekt.
 
Allt gott och Guds frid till er alla.
 
Sven-Ove
 
 
Bilden till höger innan vi hade rivit väggarna och till vänster Jesper som sätter vindpapp
 
 
Slutresultatet med bl a den platsbyggda bänken, med bra förvaringsutrymmed.
 
 
Här ligger jag och kopplar vattenledningar, och slutresultet är bilden ovan till höger
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0