Välkommen till Bäckegruvan - vårt paradis i hjärtat av Bergslagen!

Hej!

Så har jag äntligen bestämt mig - ni ska få följa med mig och min familj till vårt paradis. Med hjälp av min blogg får ni följa utvecklingen, händelser och vår historia i denna lilla by, Bäckegruvan. Och inte att förväxla med gruvan Bäckegruvan, som ligger mellan Riddarhyttan och Skinnskatteberg.

Placerad långt ut i Bergslagens djupa och stora skogar finns denna lilla by, som en liten oas, mitt emellan Skinnskatteberg och Lindesberg, fem kilometer från Gammelbo gård, där den berömde LasseMaja växte upp. Präglad av skogen, strävsamma människor och gruvdrift, finns historia och upplevelser som tydligt visar människors levnadsvillkor och utveckling.

Vi är stolta förvaltare, min bror och jag, till denna släktgård som finns dokumenterad till början av 1700-talet, och förmodligen tidigare än så.
Med ursprung från Tyska delen av Vallonien, kom våra förfäder till Sverige och Bergslagen för att hjälpa till med gruvdrift. Efter mycket tuffa villkor och hårt slit, fick de möjlighet till egen mark, som de med tiden utvecklade, och den är i stort sett, densamma idag.

Just hemkommen efter en fantastisk helg, med strålande solsken, 27-28 grader varmt och knappt ingen mygg, fick vi njuta av underbara dagar i denna del av svensk industrihistoria.
Här följer några bilder som visar något vårt lilla paradis, och inom kort ska jag ta er med från början, samtidigt som jag kontinuerligt uppdaterar min blogg med berättelser och bilder från senaste besöken.

Ett paradis i hjärtat av bergslagen!

Denna bild är tagen lördagen den 4 juni 2011, och en underbar ljummen kväll.




När man kommer från Riddarhyttan, möts man av skylten Bäckegruvan, som finns alldeles intill vår gårdsplan.




Gårdsplanen sedd från huset, en härlig höstdag inför den väntande älgjakten.

Fler bilder kommer, och jag hoppas att du ska få njuta av bilderna och gårdens historia, och kanske kan det inspirera dig till ett litet besök när du passerar i närheten.

Välkommen till Bäckegruvan!

Kommentarer
Postat av: Rebecka N

Vad glad jag blev när Julia hade länkat denna sidan! Kul att se var ni spenderar sommaren och hur det går för er med alla projekt! Sköt om dig och hälsa resten av familjen! Kram Rebecka

2011-06-09 @ 21:09:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0